Måndag igen!

Ja då är det måndag igen och faktiskt så jobbar jag! Ingen semester här inte, haha. Tanke är att jag ska jobba så länge jag bara orkar men jag känner redan nu att fötterna, ryggen och orken tryter. Eftersom jag sitter på kontor hela dagarna så blir man ganska trött i ryggen, det kanske låter konstigt att man blir slut på bara genom att sitta men för mig är det faktiskt så! Måste upp och röra på mig var tioende minut för att ryggen inte ska värka och jag ska bli så illamående. Bebisen trycker ganska fint på magsäcken så minsta lilla sammandragning eller för långt sittande med ihoptryckt mage gör att jag blir illamående och blodtrycket sjunker. Med andra ord så svartnar det för ögonen och jag är nära att svimma. Men jag tänkte att jag skulle försöka jobba i alla fall så länge jag orkar.


I morgon är det dags för ett nytt ultraljud, jag kommer att göra ett för varje 4 veckor framöver för att kolla tillväxten på den lilla krabaten! Det är skönt att veta att tidigare komplikationer är under  ständig uppsikt och jag kan känna mig trygg i min graviditet!! Vill inte vara med om en för tidig förlossning igen.. (Inte för att jag ångrar något)



Gravid vecka 28

 

Bebisen

 

Bebisen är nu ungefär 25 cm från huvud till stjärt, 40 cm från topp till tå och väger omkring 1300-1400 gram.

 

Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Håret på bebisens huvud blir längre.

 

Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen.

 

 

Du

 

Översta delen av din livmoder är nu c:a 7,5 cm ovanför naveln och din viktökning ligger förmodligen mellan 7 och 11 kg.

 

Du kommer förmodligen att besöka MVC varannan vecka från och med nu, även om det varierar från landsting till landsting. Vecka 28 utförs en del viktiga tester, som t.ex. om du har graviditetsdiabetes, järn och rhesusfaktor för att se om du är Rh negativ eller positiv, och om du kommer att behöva gammaglobulin efter förlossningen för att förhindra att din kropp bildar antikroppar mot din bebis blod.

(Info: Gravid.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0